Prevencia

Osobná hygiena

  • Často si umývajte ruky - mydlom a vodou.
  • Nedotýkajte sa očí a nosa skôr, než si umyjete ruky.
  • V čase prepuknutia chrípky si nevymieňajte s inou osobou ani oblečenie ani žiadne osobné veci.

Vyvážená strava

Alfou a omegou pre neporušený imunitný systém je zdravá výživa. Ako ochranný štít proti vírusovému ochoreniu sa odporúča denne konzumovať čerstvé ovocie a zeleninu, mliečne výrobky a celozrnné pečivo. Obzvlášť vhodné pre obranu organizmu sú minerálne látky, zinok a selén. Rovnako aj vitamíny A, C, E a B6 sú výborný ochrancovia Vášho zdravia. Najväčšie množstvo spomínaných minerálov a vitamínov je obsiahnuté v nasledujúcich potravinách:

  • vitamín A - mlieko, špenát, mrkva
  • vitamín C - pomaranče, citróny, paprika, brokolica
  • vitamín E - rastlinné oleje, orechy, ryby
  • vitamín B6 - sójové boby, ryby, vlašské orechy
  • selén - vajcia, mäso, ryby
  • zinok - mäso, celozrnné pečivo, koreňová zelenina

Poznámka: v Japonsku  v čase chrípkovej epidémie ľudia bežne nosia v práci, v  prostriedkoch hromadnej dopravy rúšky na ústach. Nepochybne je takýto spôsob prevencie veľmi racionálny. 

Očkovanie

Je nepochybné, že  veľmi dôležitou formou prevencie  vzniku chrípky je  očkovanie. Má sa vykonať  najlepšie v  mesiacoch  september až október a to podaním jednej injekcie do svalu. Imunita  vzniká do 14 dní. Pretrváva  minimálne pol roka. Jej  účinnosť  je okolo  70%. Aj u osôb, u ktorých nezabráni vzniku  ochorenie   prebieha toto väčšinou  miernejšie  a s oveľa  nižším výskytom komplikácií.  Je  indikované  hlavne u rizikových skupín obyvateľstva a  v posledných rokoch im  bolo poskytnuté zdravotnými poisťovňami bezplatne. Medzi rizikové skupiny patria: diabetici, ľudia s chronickými  srdcovými ochoreniami, astmatici, ľudia s chronickými obličkovými ochoreniami, starší ľudia (nad 65 rokov veku).

  • Poslať
    známemu
  • Tlač
  • Späť